Blar i Brage NMBU på forfatter "Hansen, Ellen Kristine Solbrekke"
-
A classroom study : students’ creative collaborative mathematical reasoning and teacher actions : design principles for learning of and through CCMR competency
Hansen, Ellen Kristine Solbrekke (PhD Thesis;2022:56, Doctoral thesis, 2022)This design-based research study presents results based on observations and analysis of student–student and student–teacher interactions in a Norwegian upper secondary school. The aim of this study was to examine student ... -
Elevers diskusjon om variabler : kan deres argumenter utfordre forståelsen?
Hansen, Ellen Kristine Solbrekke (Master thesis, 2011-09-29)Nøkkelord i masteroppgaven er diskusjon, argumentasjon, forståelse og variabler. Studien dreier seg om elevers relasjonsforståelse av variabler, og hvorvidt argumentasjon kan bidra til å utfordre deres forståelse. ... -
Elevers metakognisjon og matematiske resonnement i løsning av algebraproblemer
Kay, Ingrid (Master thesis, 2017)Algebra er et problemområde for mange norske elever, og elevene får sjelden mulighet til å øve på problemløsing. Matematikkundervisningen er lagt opp på en slik måte at elever bruker utenatlæring og kopierer fremgangsmåter, ... -
Læreres rolle for å fremme elevers matematiske resonnement
Vårtun, Elin Brandsnes (Master thesis, 2017)Internasjonale studier viser at norske elever scorer relativt dårlig i algebra, i forhold til andre referanseland. En av årsakene til dette kan være at algebra oppleves som rene aritmetiske prosedyrer, hvor eleven kun ...